суботу, 9 січня 2016 р.


Ми живемо - значить спостерігаємо.Усвідомлено придивляючись і спонтанно помічаючи, природно і свідомо. Без наших спостережень неможливо згадати минуле і подумати про майбутнє. Тільки дорослі спостерігають найчастіше свідомо, переслідуючи якусь конкретну мету. Вони можуть свідомо тренувати навички спостереження. А діти так можуть? Адже діти просто живуть, тут і зараз. І частіше дитячі спостереження спонтанні і вибіркові. Але якщо ми хочемо розвинути у дітей здатність помічати в предметах і явищах малопомітні, але суттєві особливості - цим можна і потрібно спеціально займатися. Не тренуючи спостережливість в дитинстві, ми позбавляємо наших дітей у майбутньому побачити безліч цікавих речей - в подорожах, у спілкуванні, так і просто в повсякденному житті.
Методи та прийоми, що використовуються
при організації спостережень в природі в дитячому садку

Ø Тематичні заняття у природі
Ø Екскурсії
Ø Проектна діяльність
Ø Екологічні акції.
Ø Дослідницька діяльність
Ø Праця
Ø Мовні логічні завдання
Ø Хвилинки милування (хвилинки тиші, хвилинки насолоди)

Ø Взаємодія з батьками.
Як спостерігати з дітьми сезонні зміни в природі?
(Рекомендації для батьків)
Восени.

- Гуляючи з дитиною, запросіть її помилуватися осіннім небом та сонцем, зверніть увагу на лагідність останнього тепла. Спостерігайте за птахами - що шукають вони в траві? За метеликами - чому вони літають біля квітів? Що вони роблять? Висновки зробіть разом із дітьми: всі тварини, всі живі істоти шукають собі якоїсь поживи, вони хочуть їсти, адже - вони живі.
- Прийшовши з дитиною в парк, погодуйте пташок; якщо ви знаєте, що тут є білочка - принесіть їй горішків. Запропонуйте малюкові спостерігати за її поведінкою - яка вона прудка, яка мінлива - не боячись, підходить до людей! Вона знає, що не скривдять, навпаки - підгодовуючи, про неї піклуються. Помилуйтеся й красою парку, зверніть увагу на його барви.
Після прогулянки спробуйте допомогти дитині зробити висновки, що всьому живому потрібна їжа, світло, тепло.
- Теплого осіннього дня, перебуваючи з дітьми біля водойми, придивіться, яка в ній вода - чиста чи брудна? Діти, звичайно, знають мешканців водойми і назвуть їх. Зверніть увагу малюків на те, що і рослинам, і тваринам, як і людям, потрібна чиста вода.
- Цікаві спостереження можна проводити й у приміщенні. Разом з дітьми уважно роздивіться кімнатні рослини; вчіть дітей милуватися їх красою, відтінками, поєднанням кольорів. У тому, що деякі рослини потребують більше вологи, ніж інші, діти легко впевнюються, доглядаючи за квітами. Навчіть їх цьому, адже так добре відчувати, що завдяки твоїм старанням квітне зелений куточок.
- Переконає малюка в правильності висновку про потребу рослин у воді такий дослід: у дві склянки «посадіть» по цибулині, але в одну склянку налийте по вінця води. Далі поспостерігайте за змінами: ось цибулинка, що торкається води, пустила корінчики, в неї проростає зелене «пір'ячко». А друга, на жаль, всохла.
Висновки діти зроблять самі: для росту рослині потрібна вода. Рослина п'є її корінцями, вода рухається вгору по стеблі - рослина живе.
- Пересадіть кущ чорнобривців із квітника у горщик і занесіть у приміщення, а потім разом з дітьми поспостерігайте, де довше житиме рослина - в приміщенні чи надворі? Згодом малюк переконається, що рослина довше житиме там, де тепліше, - адже надворі з кожним днем стає холодніше. Зверніть увагу дітей на стан рослинності в парку чи на присадибній ділянці; чому опадає листя з дерев? Хай про все це вам розкажуть діти (сонечко світить не так яскраво, як влітку, стає менше тепла).
Взимку.

- Під час прогулянки підійдіть з малюком якомога ближче до зграйки пташок, погодуйте їх. Спитайте дитину, які це птахи? Яких ще птахів знає дитина? Які з них можуть зустрітися цієї пори? Куди відлетіли господарі шпаківень (а також інші, яких діти бачили влітку)? Чому?
- Вдома поспостерігайте разом із малюком за мешканцями акваріуму і запитайте, чому на поверхню води піднімаються молюски? Чи все є для життя рибок в акваріумі? Якщо є потреба, разом з малим природолюбом замініть (частково) воду. Нагадайте, що всьому живому потрібна чиста вода).
- Проведіть разом із дитиною дослід: вазу з квітами помістіть у прозорий поліетиленовий мішок і добре зав'яжіть його. Через деякий час зверніть увагу малюка на те, що всередині мішка з'явилися крапельки вологи. Звідки вони?
Дитині треба поміркувати; допоможіть їй знайти відповідь. (Рослина жива, вона також дихає.)
- Вранці, йдучи з дитиною до дитячого садка, зверніть увагу на те, де зараз знаходиться Сонце, і помилуйтеся разом з нею прекрасним краєвидом. А чи так воно високо, як літнього ранку? Зверніть увагу на температуру повітря. Чому стало холодно? Допоможіть малюкові встановлювати зв'язок між явищами: похолодання спричинене положенням сонця на небосхилі.
- Відвідуючи з дитиною ліс, парк, пропонуйте їй знайти комах, за якими вона спостерігала теплої пори. Куди вони зникли і чому? Хай про все це малюк розкаже - він це вже знає.
- Дуже чітко вимальовуються силуети дерев. Їх слід добре роздивитися, щоб зрозуміти стан рослин. А з чим він пов'язаний? Чому дерева взимку «сплять»? Про взаємозалежності, які існують між живою і неживою природою, діти вже можуть вам розповісти.
Навесні.

- Скористайтеся нагодою звернути увагу дітей на пробудження природи: на перші рослини, перших комах. Ось уже з'явилися метелики. Чому вони перелітають з квітки на квітку? Чи потрібні рослинам метелики?
- Ведучи малюка в дитсадок, зверніть його увагу на те, що птахів набагато більше, ніж було взимку. Хай дитина пригадає, за ким вона спостерігала тоді. Які птахи вже повернулися до нас із вирію?
- Запропонуйте придумати оповідання на тему «Хто потрібніший на Землі?» Висновок має бути таким: ми всі одне одному потрібні, зайвого в природі нічого немає.
Влітку.

- Теплого літнього дня, прогулюючись із дітьми в парку чи в лісі, відпочиваючи біля річки чи озера, на лузі, запропонуйте їм послухати й розповісти, хто що почує. Пограйтеся з ними у гру «Хто більше почує?». Нехай малюки спробують відтворити почуті звуки - шум лісу, вітру, шелест листя окремого дерева. Вчіть їх імітувати дзижчання бджілки, кумкання жабки, спів пташки тощо.
- Уважно огляньте з дітьми старі дерева, помилуйтеся їх пишною кроною. Діти, напевне, впізнають їх, назвуть. Пошукайте дупло. Поспостерігайте за ним - чи не з'являться, бува, його господарі? Це може бути білка, дятел або ще хтось. Які сліди свідчать про наявність тут мешканців?
- Побачивши бджолу, слід уважно поспостерігати, як вона збирає нектар, куди летить далі. Простежити - які рослини в саду, в лузі вона вибирає. Гляньте - он пилок пристав до її тільця... А чи знає малюк, яка користь від того, що комахи переносять пилок з однієї рослини на іншу? (Це сприяє буйному цвітінню трав і квітів, а також збільшенню врожаю культурних рослин.)
- Якщо ви зі своїм малюком перебуваєте в сільській місцевості, то маєте чудову нагоду спостерігати за свійськими тваринами (худобою, птахами). Зверніть увагу на їх звички, на те, як вони ставляться до своїх дитинчат. Якщо це буде безпечно для малюка, доручіть йому доглядати за тваринами чи птахами. Ви маєте неодмінно викликати в дитини бажання дбайливо, лагідно ставитися до них.
- Перебуваючи разом із дітьми на природі, створюйте або використовуйте ситуації, коли дитині слід дотримуватися певних правил поведінки: не кричати й не лякати пташок, не ламати гілки, не руйнувати павутиння, не збивати гриби тощо. Пам'ятайте народну мудрість: дитина вчиться всього, що бачить у себе вдома.
- Запропонуйте малюкам, перебуваючи за містом або в парку, подихати на повні груди, а повернувшись додому, спробувати зробити те саме. Діти, напевно відчують: там де багато машин, дихається набагато важче. Отже - природа, рослини покращують повітря, машини ж його забруднюють.
- Шановні батьки, дотримуючись наших порад, ви станете співучасниками пізнавальної діяльності ваших допитливих малюків. З вашою допомогою вони закріплюють та розширюють знання, які одержують у дитячому садку, а дорослі «повертаються обличчям» до такої важливої проблеми, як екологічне виховання дітей, до тих, хто допомагає її розв'язанню - педагогів дошкільного закладу.

Немає коментарів:

Дописати коментар